Teledyski znanych reżyserów filmowych

Choć do takich współprac nie dochodzi zbyt często, niekiedy reżyserzy filmowi podejmują się współpracy przy tworzeniu teledysków mniej lub bardziej popularnych zespołów. Część z nich na dobre zapisała się na kartach historii muzyki, uzyskując miano kultowych. Zerknijmy na niektóre z nich. Nie zabraknie też polskich akcentów!

Niby człowiek interesuje się filmami, muzyką, teledyskami, a nie wyobrażacie sobie mojego zdziwienia, kiedy dowiedziałem się, że videoclip do Bad Michaela Jacksona wyreżyserował Martin Scorsese. Wiem, że lepiej późno niż wcale, ale no… wstyd. Jeżeli ktoś teraz jest zdziwiony, tak jak ja kilka tygodni temu, to niech się wstydzi razem ze mną!

Kylie Minogue – Come Into My World
reż. Michael Gondry

Michael Gondry to francuski reżyser, który na kartach historii współczesnego kina zapisał się przede wszystkim rewelacyjnym melodramatem z elementami Sci-Fi Zakochany bez pamięci z Jimem Carreyem oraz Kate Winslet w rolach głównych. Efektem współpracy z Kylie Minogue jest teledysk do Come Into My World, w którym niepowtarzalna gwiazda mnoży nam się na ekranie. Choć nie jest to mój ulubiony teledysk Kylie (kocham Can’t Get You Out of My Head), warto znać! A jeżeli o tym reżyserze mowa, to jeszcze koniecznie The Chemical Brothers oraz Go!

HAIM – Little of Your Love
reż. Paul Thomas Anderson

Oglądając teledysk do piosenki Little of Your Love zespołu HAIM, otrzymujemy obrazek, którego od Paula Thomasa Andersona obecnie bym się nie spodziewał. W końcu ostatnie filmy na jego koncie to wymagające skupienia historie. Wystarczy wymienić chociażby kameralną Nić widmo, miażdżącego Mistrza czy oscarowe Aż poleje się krew. W teledysku HAIM jest lekko, przyjemnie i ładnie.

Nie jest to jednak jedyna współpraca zespołu z reżyserem (o czym dowiedziałem się już po publikacji tekstu, widocznie research nie był wystarczający). W sumie teledysków powstało aż pięć!

The White Stripes – I Just Don’t Know What to Do with Myself
reż. Sofia Coppola

Koncepcja teledysku Sofii Coppoli jest bardo prosta. Przedstawia Kate Moss, tańczącą w bieliźnie na rurze przez cały videoclip. Nie dajcie się jednak zmylić pierwszemu wrażeniu, że jest to jedynie erotyzacja kobiecego ciała… Cover I Just Don’t Know What to Do with Myself zespołu The White Stripes dotarł do pierwszego miejsca listy przebojów radiowej Trójki.

Madonna – Vouge
reż. David Fincher

Ten teledysk znajduje się na liście kultowych videoclipów. To też bez wątpienia jedna z najważniejszych piosenek w dorobku Madonny, nieustannie piastującej tron królowej w rozrastającym się w błyskawicznym tempie świecie popu. Wspaniały Vouge nie jest jedyną współpracą Madonny z Davidem Fincherem. Warto wspomnieć również teledyski do Oh Father, Express Yourself czy Bad Girl. Za sprawą utworu oraz videoclipu, Madonna bardzo mocno spopularyzowała vouging oraz „strike a pose”. Przy okazji przypomniałem sobie, jak bardzo lubię tę piosenkę.

Lady Gaga – Bad Romance
reż. Francis Lawrence

W takim zestawieniu nie mogło zabraknąć Lady Gagi. Za teledysk do jednego z największych przebojów wokalistki, czyli genialnego Bad Romance, odpowiada Francis Lawrence, który na swoim koncie ma takie filmy jak Constantine, Jestem Legendą, Woda dla słoni czy trzy części Igrzysk Śmierci. Reżyser otrzymał za teledysk Gagi Grammy oraz dwie statuetki MTV Video Music Awards, zaś sam teledysk nominowany był aż w dziesięciu kategoriach, triumfując w siedmiu. Lawrence ma na swoim koncie wiele współprac z największymi w przemyśle muzycznym. Najważniejsze? Run the World od Beyonce, teledyski dla Britney Spears czy Jennifer Lopez, Rock Your Body oraz Cry Me a River Justina Timberlake’a, Whenever, Wherever od Shakiry, ale też clipy dla Avril Lavigne, Enrique Iglesiasa, Destiny’s Child, Backstreet Boys, Janet Jackson, Aerosmith czy Gwen Stefani. Lista jego współprac jest baaardzo długa, gatunkowy rozrzut niekiedy bywa ogromny, a poniżej kilka innych teledyskowych przykładów:

Rihanna – Needed Me
reż. Harmony Korine

Patrząc na teledysk Rihanny do Needed Me, odnoszę wrażenie, że nikt nie wyreżyserowałby go lepiej niż sam Harmony Korine. Całość przedstawiona w slow motion. Rihanna jako antybohaterka, zmierzająca by zabić mężczyznę. Obskurny klub ze striptizem, brud i wyzywająca nagość. Pierwsze skojarzenie? Dzielące widownię Spring Breakers.

Justin Timberlake – Suit & Tie
reż. David Fincher

Po raz kolejny David Fincher, tym razem jednak w jego ostatniej teledyskowej współpracy. A była to współpraca z Justinem Timberlakem przy obrazie do singla zwiastującego jego ciepło przyjęty album The 20/20 Experience. Co tu dużo mówić – klaaaasaaaa!

björk – it’s oh so quiet
reż. Spike Jonze

Przed tym jak wyreżyserował kultowe Być jak John Malkovich, Adaptację z Meryl Streep czy oscarowy film Ona z Joaquinem Phoenixem, Spike Jonze zrealizował teledysk do utworu björk it’s oh so quiet, jednego z największych komercyjnych sukcesów muzycznych islandzkiej artystki. To cover utworu Betty Hutton z 1951 roku. Zrealizowany z musicalowym zacięciem (tańczący pan skrzynka pocztowa, kocham całym serduszkiem), teledysk otrzymał aż sześć nominacji do MTV Video Music Awards oraz nominację do Grammy, ostatecznie przegrywając walkę o złoty gramofon z rodzeństwem Jacksonów i ich kultowym Scream.

Indochine – Collage Boy
reż. Xavier Dolan

Chyba wszyscy widzieli chociaż raz wspaniały teledysk Xaviera Dolana do przeboju Hello z repertuaru Adele, który w 2015 roku zaliczył rekord wyświetleń w ciągu doby na VEVO. Przed bardzo owocną współpracą z Brytyjką, Kanadyjczyk nakręcił teledysk do piosenki College Boy francuskiej formacji rockowej Indochine, w którym w głównej roli wystąpił Antoine Olivier Pilon, później odgrywający pierwsze skrzypce w nagrodzonej w Cannes Mamie. To czarno‑białe dzieło, zrealizowane w formacie 1:1, przesycone brutalnością, pełne nawiązań, ale też wizualnej doskonałości.

ABBA – Money, Money, Money
reż. Lasse Hallström

W sumie dla zespołu ABBA zrealizował ponad trzydzieści teledysków, a na liście tej nie brakuje ich największych hitów – od eurowizyjnego triumfatora Waterloo, przez największe Mamma Mia czy kultową Dancing Queen, po wspaniałe Money, Money, Money, samplowo wykorzystane przez Madonnę Gimme! Gimme! Gimme! oraz SOS. Każdy z clipów wydarzył się przed jego pierwszym amerykańskim sukcesem za sprawą filmu My Life as a Dog. Później pojawiły się Co gryzie Gilberta Grape’a z niezapomnianą kreacją Leonardo DiCaprio, Czekolada z duetem Depp+Binoche czy Casanova z Heathem Ledgerem.

The Killers – Here With Me
reż. Tim Burton

W teledysku The Killers nie tylko Tim Burton, który znany jest ze wspaniałych i niepowtarzalnych filmowych wizji, ale też Winona Ryder, która wcześniej współpracowała z reżyserem przy jego długometrażowych projektach Edward Nożycoręki i Sok z żuka. Oprócz niej, w teledysku wystąpił Craig Roberts, którego polska publiczność może znać z Mojej łodzi podwodnej. The Killers współpracowali z Burtonem również przy innym, wcześniejszym teledysku do piosenki Bones.

Paula Abdul – Straight Up
reż. David Fincher

David Fincher po raz trzeci – tym razem w teledysku do ponadczasowego przeboju Straight Up z repertuaru Pauli Abdul, który wokalistka umieściła na swoim debiutanckim albumie. Co ciekawe, piosenka stała się hitem zanim powstał do niej videoclip, docierając na szczyty list przebojów, w tym amerykańskiego Billboardu, na którym Abdul święciła triumfy przy okazji pięciu kolejnych singli. Teledysk nominowany był w sześciu kategoriach do MTV Video Music Awards, zdobywając ostatecznie cztery statuetki w kategoriach najlepszego teledysku kobiecego, montażu, choreografii oraz „dance video”. Samo Straight Up jako piosenka jest nieśmiertelne.

Depeche Mode – Enjoy the Silence
reż. Anton Corbijn

Zanim w jego filmografii pojawił się rewelacyjny film biograficzny Control, opowiadający o grupie Joy Division, Anton Corbijn zaliczył współpracę z Depeche Mode przy jednym z największych przebojów w karierze zespołu Enjoy the Silence. Teledysk inspirowany jest Małym księciem Antoine de Saint-Exupéry. Przedstawia króla pozbawionego własnego królestwa, podążającego przez szkockie wyżyny, portugalskie wybrzeże i w końcu szwajcarskie Alpy. Jego podroż przerywana jest przez czarno-białe ujęcia na zespół Depeche Mode oraz migawki róży, która również znalazła się na okładce albumu. Warte zaznaczenia jest, że początkowo wizja Corbijna nie spotkała się z przychylnym odbiorem ze strony zespołu. Ponadto mimo że w króla wciela się Dave Gahan, wokalista Depeche Mode, ostatnie ujęcia bohatera idącego przez śnieg to nie Gahan, lecz producent teledysku Richard Bell. Wokalista opuścił plan z powodu przeziębienia.

Radiohead – I Promise
reż. Michał Marczak

Znany ze świetnie przyjętego dokumentu Fuck for Forest oraz kontrowersyjnych Wszystkich nieprzespanych nocy, Michał Marczak zrealizował teledysk do singla I Promise wielkiego Radiohead. Bohaterem jest pasażer autobusu, a właściwie jego głowa obserwująca Warszawę przez szybę. W klipie pojawiła się również Agata Buzek. Marczak styczność z wokalistą Radiohead miał również przy okazji realizacji teledysku do utworu Beautiful People Marka Pritcharda, gdzie Thom Yorke pojawił się gościnnie.

Brodka – Krzyżówka dnia
reż. Krzysztof Skonieczny

Bardzo dobrze pamiętam moment, w którym Granda Brodki wkradła się do świata polskiej muzyki, wprowadzając w niej niemałe zamieszanie. Ależ to był wówczas świeży album! Jednym z singli była Krzyżówka dnia, do której teledysk wyreżyserował Krzysztof Skonieczny. To do niego należy jeden z najciekawszych polskich debiutów filmowych ostatniej dekady o chwytliwym tytule Hardkor Disko, ale też głośne Ślepnąc od świateł. Prace nad teledyskiem pochłonęły kilkanaście dni przygotowań oraz kolejne cztery zdjęciowe. Realizacja wymagała w sumie 60 godzin spędzonych na planie oraz współpracy z kilkunastoma artystami wizualnymi. Teledysk powstał za pomocą klasycznej poklatkowej techniki animacji. Został wyróżniony Fryderykiem dla najlepszego teledysku,

Nie sposób nie wspomnieć też o teledysku do piosenki Chleb, który był jednym z singli promujących muzyczny projekt Doroty Masłowskiej, kryjącej się pod pseudonimem Mister D. Videoclip z Anją Rubik w roli głównej odbił się echem również poza granicami Polski, zdobywając również nominację do UK Music Video Awards.

Mary Komasa – Lost Me
reż. Jan Komasa

Mary Komasa to bez wątpienia artystka wszechstronna – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, ale ostatnio też aktorka (wystąpiła w krótkometrażowym filmie Ukąszenie). Teledysk do singla Lost Me zrealizował jej brat Jan Komasa, którego Boże Ciało na początku tego roku otrzymało oscarową nominację (zawsze warto wspominać ten wspaniały moment). W głównej roli w Lost Me wystąpiła niezastąpiona Anja Rubik.

Kombi – Black and White
reż. Juliusz Machulski

Teledysk powstał w 1985 roku, a główne role zagrali Jacek Chmielnik i Karolina Wajda. Dynamiczne video do Black and White to niejedyna współpraca zespołu Kombi z Juliuszem Machulski. Znany polski reżyser, twórca kultowych na ojczystym podwórku filmów, zrealizował dla zespołu również teledysk do piosenki Nasze randez-vous.

Natalia Nykiel – Volcano
reż. Taduesz Śliwa

Choć na swoim koncie ma dopiero bardzo dobrych (Nie)znajomych, będących remakem włoskiego hitu Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie, nie mogłem go pominąć wśród polskich akcentów. Nie tylko dlatego, że na swoim koncie ma teledyski m.in. Dawida Podsiadło, Agnieszki Chylińskiej, O.S.T.R. czy Męskiego Grania. To on stoi za reżyserią ognistego Volcano z ostatniego ORIGO EP Natalii Nykiel, w którym są wybuchy, energia i duuużo mocy. Spalone dom i samochód, strażacy, specjaliści od efektów specjalnych i ekipa filmowa licząca sto osób. A kiedy wjeżdża dynamiczny montaż pod koniec to już w ogóle jest petarda. To podobno najdroższy teledysk Universal Music Polska! Dorzucę do tego jeszcze nominację do Berlin Music Video Awards i odeślę Was do oglądania. A tak na marginesie, to Natalia Nykiel w ogóle ma szczęście do udanych videoclipów!

Dawid Podsiadło – Małomiasteczkowy
reż. Tomasz Bagiński

Dawid Podsiadło to przebój za przebojem. Zaś jego albumy to diament za diamentem. Małomiasteczkowy zwiastował trzeci album artysty o tym samym tytule. Na potrzeby teledysku wyreżyserowanego przez Tomasza Bagińskiego (nominacja do Oscara za Katedrę, ale też BAFTA za Sztukę spadania – oba wyróżnienia w kategorii krótkometrażowej animacji), Dawid Podsiadło dołączył do profesjonalnej ekipy, zajmującej się przesadzaniem drzew ze specjalnej podwarszawskiej plantacji i zasadzaniem ich w centrum stolicy. Przeniesienie drzewa jest metaforą wykorzenienia – przeprowadzki i adaptacji do nowego miejsca.

Myslovitz – To nie był film
reż. Wojciech Smarzowski

W 1998 roku Wojciech Smarzowski jeszcze nie był tym reżyserem, którego znamy teraz, ale miał już na swoim koncie teledysk do To nie był film z repertuaru Myslovitz, wyróżniony Fryderykiem dla najlepszego teledysku. Wówczas już sam tekst utworu, bardzo chłodno opisujący popełnioną zbrodnię, wzbudzał wiele kontrowersji, a przez wielu odbiorców uznawany był za zbyt drastyczny. Niektóre stacje radiowe nawet usunęły go ze swoich playlist. Teledysk Smarzowskiego idealnie wpisał się w stylistykę i klimat utworu. 



Polub bloga na Facebooku